Algemene voorwaarden


Artikel 1 – Definities

1. De onderneming: Estate Assist, gelegen te Provincieweg 330, 9550 Herzele met inschrijving in de KBO onder nummer 1001 704 944.

2. De klant: iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon met wie een overeenkomst is aangegaan. Als de klant een gevolmachtigde is, verklaart de gevolmachtigde met deze ondertekening op eer een contract te hebben met de eigenaar van het pand waarover de volmacht wordt toegekend.

3. Producten of diensten: alle goederen of diensten die de klant kan aankopen bij de onderneming.

4. Wet van augustus 2002: de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties (B.S. 07.08.2002).

Artikel 2 – Toepasselijkheid

1. Deze algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op iedere offerte, aanbieding, bestelling en koop of verkoop van producten en/of diensten tussen de klant en Estate Assist, met maatschappelijke zetel te Provincieweg 330, 9550 Herzele en met de inschrijving in het KBO onder nummer 1001 704 944.

2. De onderneming stelt de algemene voorwaarden ter beschikking op de achterzijde van zowel de factuur als via de website.

3. Door de aanvaarding van de offerte, bestelling, factuur of enig ander document erkent en aanvaardt de klant deze algemene voorwaarden. Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn enkel mogelijk indien deze schriftelijk door de onderneming bevestigd zijn. De algemene voorwaarden van de onderneming hebben steeds voorrang op de algemene voorwaarden van de klant tenzij dit uitdrukkelijk en schriftelijk anders bepaald werd door de onderneming.

4. De onderneming behoudt zich het recht om de algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen of een nieuwe versie te publiceren op een nieuwe offerte, factuur of op haar website. Elke nieuwe bestelling die de klant na wijziging van de algemene voorwaarden impliceert de volledige aanvaarding van de nieuwe algemene voorwaarden.

5. Indien de onderneming gedurende een bepaalde tijd en al dan niet impliciet afwijkt van deze algemene voorwaarden, doet dit geen enkel afbreuk aan haar recht om alsnog een directe en strikte naleving van deze algemene voorwaarden op te leggen.

Artikel 3 – Aanbod en prijzen

1. Elke offerte opgemaakt door de onderneming heeft een standaard geldigheidsduur van 30 dagen behoudens dit anders uitdrukkelijk vermeld wordt op het document.

2. De meegedeelde prijzen door de onderneming worden steeds uitgedrukt in EURO tenzij hier uitdrukkelijk van wordt afgeweken. Elke aanpassing van het BTW percentage in de periode tussen de bestelling en de levering van goederen en/of diensten valt ten laste van de klant. De facturatie gebeurt steeds tegen de prijzen en voorwaarden die van kracht waren op het moment van de aanvaarding van de bestelling.

3. De onderneming is niet gebonden door prijsvermeldingen die duidelijk foutief zijn, zoals bijvoorbeeld bij taal-en drukfouten. De klant kan geen rechten ontlenen aan foutieve prijzen.

Artikel 4 – Bestelling

1. Elke bestelling zal door de onderneming bevestigd worden per e-mail.

2. De klant wordt als de enige verantwoordelijk gesteld voor de bestelling en de betaling van de geleverde goederen en/of diensten.

Artikel 5– Annulering of wijziging van een bestelling

1. De onderneming heeft het recht een annuleringsvergoeding aan te rekenen aan de klant bij annulatie van de bestelling. De verschuldigde vergoeding is gelijk aan 30% van de overeengekomen prijs met een minimum van 81 EUR exclusief BTW.

2. Tot 48 uur voor aanvang van de afspraak behoudt de klant zich het recht een afspraak kosteloos en uitdrukkelijk te verplaatsen naar een ander tijdstip in overeenstemming met de onderneming. Bij laattijdige wijzigingen heeft de onderneming het recht een bijkomende vergoeding van 60 EUR exclusief BTW op het factuurbedrag in rekening te brengen.

Artikel 6 – Levering en conformiteit

1. Indien de producten en/of diensten om een of andere reden niet in overeenstemming zouden zijn met de bestelling van de klant, of gebreken zouden vertonen, dient de klant dit binnen de 8 werkdagen op schriftelijke wijze mede te delen aan de onderneming. Na overschrijding van deze termijn wordt de klant geacht de levering onvoorwaardelijk en definitief te hebben aanvaard. De bewijslast voor dit protest ligt uitsluitend bij de klant.

2. Wanneer de onderneming belet wordt om één van haar diensten beschreven in de overeenkomst, uit te voeren of af te werken omwille van eender welke gebeurtenis buiten haar wil zal de klant gecontacteerd worden door de onderneming teneinde een nieuwe afspraak vast te leggen.

3. Alle leveringstermijnen worden slechts ter indicatie opgegeven. De onderneming gaat een middelenverbintenis aan met de klant. In geval van vertraging of laattijdige oplevering zal dit de klant geenszins een recht geven in de vorm van schadevergoeding, noch een vermindering van de prijs.

Artikel 7 – Factuur en betaling

1. De prijs voor onze goederen en/of diensten wordt gefactureerd volgens de prijsbepalingen die terug te vinden zijn op de offerte of die per mail werden opgemaakt door de onderneming.

2. Op het ogenblik dat de klant de bestelling plaatst, brengt de onderneming het totaal verschuldigd factuurbedrag in rekening. Dit bedrag is na het ontvangen van de factuur verschuldigd en betaalbaar door de klant.

3. De vermelde prijzen op de offerte kunnen steeds aangepast worden indien de klant bijkomende onderzoeken wenst die afwijken van de vooropgestelde opdracht, indien extra verplichte stamnamen moeten afgenomen worden of indien de klant onvolledige of onjuiste inlichting heeft verschaft.

4. Tenzij de factuur dit anders vermeldt, is de factuur binnen de 30 kalenderdagen na factuurdatum verschuldigd en betaalbaar op het rekeningnummer van de onderneming met IBAN BE87001964598994. De klant vermeldt steeds het factuurnummer bij de overschrijving van het verschuldigde bedrag.

5. De facturen moeten uitsluitend en persoonlijk aan de onderneming betaald worden. Bijgevolg kan het nooit zo zijn dat de onderneming de betaling bij derden moet opvragen.

6. De verslagen en / of attesten worden naar de klant verstuurd zodra de onderneming de volledige betaling ontvangen heeft.

7. Elke betwisting van de factuur dient binnen de 8 werkdagen na ontvangst van de factuur per aangetekend schrijven of e-mail aan de onderneming kenbaar gemaakt te worden op straffe van ontvankelijkheid.

8. Elk (geheel of gedeeltelijk) onbetaald bedrag op de vervaldatum zal automatisch, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling vermeerderd worden met:

a) Een inningsvergoeding van 10% van het verschuldigde bedrag met een minimum van 40 EUR exclusief BTW.

b) Een verwijlintrest gelijk aan 1% per maand te rekenen vanaf de vervaldag van de factuur tot aan de dag waarop de integrale betaling ontvangen werd door de onderneming.

c) Een vergoeding van 10 EUR exclusief btw wordt aangerekend per aangetekende brief, evenals een vergoeding van 50,00 EUR exclusief per btw per ingebrekestelling.

9. Bij niet betaling van de factuur kan de onderneming de diensten van een incassobureau inschakelen.

10. De niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, maakt het verschuldigde saldo van al de andere, zelfs niet vervallen facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar.

11. Elke betaling zal worden toegerekend op de oudste openstaande factuur en de toegepaste aanmaningskosten ongeacht de vermelding bij de betaling.

12. Bij niet-betaling op de vervaldag behoudt de onderneming zich het recht verdere prestaties op te schorten tot na de integrale betaling van de achterstallige sommen. De klant kan hiervoor in geen geval aanspraak maken op enige compensatie.

13. In ieder geval van faillissement, betalingsproblemen, gerechtelijke reorganisatie en/ of andere gelijkaardige situaties, waaruit blijkt dat de klant financiële moeilijkheden heeft, zal de onderneming gerechtigd zijn om haar prestaties op te schorten en eventueel te ontbinden.

14. Elke wijziging van de situatie van de klant, zoals de verkoop of de inbreng van het volledige of gedeeltelijke vermogen, overlijden, handelingsonbekwaamheid, betalingsmoeilijkheden of staking van betalingen, vereffening van de goederen, gerechtelijke regeling, voorlopige opschorting van vervolgingen, faillissement of enige andere gelijkaardige procedure, de ontbinding of de verandering van rechtsvorm, zelfs na de gedeeltelijke uitvoering van de contracten of van de bestellingen, leidt tot de toepassing van dezelfde maatregelen als diegene die hierboven zijn voorzien voor niet- of laattijdige betaling.

15. Alle prestaties blijven eigendom van de onderneming tot op het moment van algehele betaling.

Artikel 8 – Aansprakelijkheid

1. De onderneming kan niet aansprakelijk gehouden worden in het kader van deze overeenkomst behoudens indien en in mate dat de exoneratie verboden wordt door de toepasselijke wet, en / of in geval van grove fout. In dat geval zal deze aansprakelijkheid beperkt blijven tot het directe nadeel. In geen geval zal de onderneming aangesproken kunnen worden voor indirecte schade of gevolgschade. In ieder geval van aansprakelijkheid zal de onderneming enkel aangesproken kunnen worden ten belope van maximaal het bedrag van de prijs van de desbetreffende dienst.

2. Mochten één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden onwettig, ongeldig of ontoepasbaar verklaard worden, dan zal dit de geldigheid en wettigheid van de andere bepalingen niet aantasten of verminderen. Voor wijzigingen of klachten betreffende de bestelling, kan de klant contact opnemen door te mailen naar info@estateassist.be

Artikel 9 – Toepasselijk recht en bevoegde rechtbank

1. De contractuele relatie tussen de onderneming en de klant wordt uitsluitend beheerst door Belgisch recht. Elk geschil valt onder de exclusieve bevoegdheid van de Nederlandstalige Rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement van Oost-Vlaanderen, afdeling Gent.

Artikel 10 – Referentievermeldingen

1. De klant verklaart zich akkoord dat zijn naam en projectgegevens kunnen gebruikt worden voor communicatiedoeleinden. Estate Assist zal hiervoor voorafgaand steeds toestemming vragen aan de klant.

Artikel 11 – Meerwerken en wijzigingen

1. De onderneming zal meerwerk en wijzigingen steeds uitvoeren aan een uurtarief van 80 EUR/uur exclusief BTW tenzij anders aangegeven in de offerte. Dit uurtarief is ook geldig voor bijkomende verplaatsingen of wachttijden die niet veroorzaakt zijn door de onderneming en niet in het kader van de oorspronkelijke opdracht. De verrekening van dit tarief gebeurt per blok van 15 minuten.